040-2553975

Zwangerschapscursus

Tijdens de zwangerschap is er een mogelijkheid om, ter voorbereiding op de bevalling, een zwangerschapscursus te
volgen. Er zijn verschillende soorten cursussen. Het is belangrijk iets te kiezen wat bij je past. De meeste
cursussen beginnen rond de 25ste week van de zwangerschap, daarnaast zijn er ook cursussen die je de gehele
zwangerschap kunt volgen.

Enkele voorbeelden van cursussen hier in de regio zijn:

 English courses

Zwangerschapsyoga

Zwangerschapsyoga richt zich voornamelijk op ontspannen. Goed kunnen ontspannen is erg belangrijk tijdens de
zwangerschap, maar ook zeker tijdens de bevalling. Met behulp van ademhalingstechnieken en ontspanningsoefeningen
leer je hoe je kan omgaan met pijn, te luisteren naar, en vertrouwen op je eigen lichaam. Ook worden er tips en
adviezen gegeven over je houding, tillen en bukken en worden er spierversterkende oefeningen gedaan. Bij een aantal
lessen is het de bedoeling dat de partner meekomt. Hij leert massagetechnieken en zal ook leren hoe hij tijdens de
bevalling kan helpen je te ontspannen en te ondersteunen bij de ademhalingstechnieken.

ZwangerFit

Dit is een actieve cursus die geschikt is voor alle zwangere vrouwen, ongeacht sportachtergrond of conditie. De
lessen zijn op maat gemaakt voor jouw zwangere lichaam en ontwikkeld in samenwerking met gynaecologen en bekkenbodem
fysiotherapeuten. De work-out is een combinatie van spierversterkende oefeningen, cardio en ontspanning.

Samen bevallen

Deze cursus doe je, zoals de naam al zegt, samen. Het doel van de cursus is om je samen met je partner voor te
bereiden op de bevalling en deze zo natuurlijk en ontspannen mogelijk te laten verlopen. Tijdens de cursus worden
jullie uitgebreid geïnformeerd en leren jullie praktische technieken die je bij de bevalling kunt toepassen. Tijdens
de cursus is er ook steeds aandacht voor de ondersteunende rol van de partner, zodat deze actief betrokken kan zijn
bij jouw bevalling. De cursus wordt meestal bij een cursusleidster thuis gegeven aan een vaste deelnemersgroep. De
groep bestaat meestal uit 3 tot maximaal 6 stellen. Tijdens 9 wekelijkse sessies van twee uur worden jullie
voorbereid op de bevalling. Na de bevalling is er nog een bijeenkomst om alle kindjes te bewonderen en waarbij
teruggekeken wordt op de bevallingen en ervaringen worden uitgewisseld.

Haptonomie

Tijdens deze cursus staan het voelen en aanraken centraal. Meestal wordt de cursus individueel aan paren gegeven. Er
wordt geleerd om voor de bevalling al intensief contact te maken met jullie kindje. Je leert luisteren naar je
lichaam, zodat je ook tijdens de bevalling zult aanvoelen wat je het beste kan doen.

Mensendieck

Ook mensendieck is gericht op de verandering van je houding en beweging tijdens de zwangerschap om lichamelijke
klachten te voorkomen. Hoe lopen de spieren door je lichaam, hoe kun je ontspannen en welke houding kun je het beste
aannemen? Perstechnieken en ademhalingsoefeningen zijn de onderwerpen in deze cursus. Je volgt de cursus (soms samen
met je partner) vanaf de 26e week van je zwangerschap.

Cesartherapie

Tijdens de zwangerschapsbegeleiding volgens de oefentherapie van Cesar, wordt er gelet op de houding. Je leert hoe je
lichaam functioneert en krijgt een persoonlijk oefenprogramma. Ook de bevalling is een belangrijk thema van deze
cursus. Een cesarcursus bestaat gemiddeld uit acht tot tien lessen, inclusief een partneravond. Tijdens deze cursus
leer je ‘verstandig’ bewegen tijdens de zwangerschap, waardoor je klachten kunt voorkomen en bestaande klachten kunt
genezen.

Zwangerschapszwemmen

Veel zwembaden organiseren wel een wekelijks uurtje zwemmen voor zwangere vrouwen. Met extra warm water en wat
oefeningen die je tot op het einde van je zwangerschap kunt blijven doen. Zwemmen kan heel ontspannend werken, omdat
je in water het extra gewicht een stuk minder voelt.

Hypnobirthing

Hypnobirthing is een (zwangerschaps)hypnosecursus voor aanstaande ouders om, gebruik makend van zelfhypnose, zich
voor te bereiden op de aanstaande geboorte. Door zelf de techniek eigen te maken, te ontspannen en door middel van
eenvoudige ademhalingstechnieken, neem je de regie over de geboorte ter hand. Het is dus niet alleen voor moeders
die erg tegen de pijn op zien, maar voor iedereen die de geboorte, samen met haar partner, heel bewust wil ervaren
en inzet op een comfortabele geboorte.