040-2553975

Zwangerschapscursus

Tijdens de zwangerschap is er een mogelijkheid om, ter voorbereiding op de bevalling, een zwangerschapscursus te volgen. Er zijn verschillende soorten cursussen. Het is belangrijk iets te kiezen wat bij je past. De meeste cursussen beginnen rond de 25ste week van de zwangerschap, daarnaast zijn er ook cursussen die je de gehele zwangerschap kunt volgen.

Enkele voorbeelden van cursussen hier in de regio zijn:

  • Yoga
  • Samen Bevallen
    • Landelijke Vereniging Samen Bevallen, Eindhoven 040 – 242 17 24 (www.samenbevallen.nl/eindhoven@samenbevallen.nl)
  • Haptonomie (www.haptonomie.nl)
    • Ingrid Vos, Nuenen en Valkenswaard (info@ingridvos.nl)
    • Inge van Leeuwen, Eindhoven 040 – 212 72 07
  • Zwemmen
  • Hypnobirthing
  • Voetzoolreflexologie
    • Carla Huis in ‘t Veld, Waalre: 06 – 21 222 885

Zwangerschapsyoga

Zwangerschapsyoga richt zich voornamelijk op ontspannen. Goed kunnen ontspannen is erg belangrijk tijdens de zwangerschap, maar ook zeker tijdens de bevalling. Met behulp van ademhalingstechnieken en ontspanningsoefeningen leer je hoe je kan omgaan met pijn, te luisteren naar, en vertrouwen op je eigen lichaam. Ook worden er tips en adviezen gegeven over je houding, tillen en bukken en worden er spierversterkende oefeningen gedaan. Bij een aantal lessen is het de bedoeling dat de partner meekomt. Hij leert massagetechnieken en zal ook leren hoe hij tijdens de bevalling kan helpen je te ontspannen en te ondersteunen bij de ademhalingstechnieken.

Work-out

Dit is een actieve cursus die geschikt is voor alle zwangere vrouwen, ongeacht sportachtergrond of conditie. De lessen zijn op maat gemaakt voor jouw zwangere lichaam en ontwikkeld in samenwerking met gynaecologen en bekkenbodem fysiotherapeuten. De work-out is een combinatie van spierversterkende oefeningen, cardio en ontspanning.

Samen bevallen

Deze cursus doe je, zoals de naam al zegt, samen. Het doel van de cursus is om je samen met je partner voor te bereiden op de bevalling en deze zo natuurlijk en ontspannen mogelijk te laten verlopen. Tijdens de cursus worden jullie uitgebreid geïnformeerd en leren jullie praktische technieken die je bij de bevalling kunt toepassen. Tijdens de cursus is er ook steeds aandacht voor de ondersteunende rol van de partner, zodat deze actief betrokken kan zijn bij jouw bevalling. De cursus wordt meestal bij een cursusleidster thuis gegeven aan een vaste deelnemersgroep. De groep bestaat meestal uit 3 tot maximaal 6 stellen. Tijdens 9 wekelijkse sessies van twee uur worden jullie voorbereid op de bevalling. Na de bevalling is er nog een bijeenkomst om alle kindjes te bewonderen en waarbij teruggekeken wordt op de bevallingen en ervaringen worden uitgewisseld.

Haptonomie

Tijdens deze cursus staan het voelen en aanraken centraal. Meestal wordt de cursus individueel aan paren gegeven. Er wordt geleerd om voor de bevalling al intensief contact te maken met jullie kindje. Je leert luisteren naar je lichaam, zodat je ook tijdens de bevalling zult aanvoelen wat je het beste kan doen.

Mensendieck

Ook mensendieck is gericht op de verandering van je houding en beweging tijdens de zwangerschap om lichamelijke klachten te voorkomen. Hoe lopen de spieren door je lichaam, hoe kun je ontspannen en welke houding kun je het beste aannemen? Perstechnieken en ademhalingsoefeningen zijn de onderwerpen in deze cursus. Je volgt de cursus (soms samen met je partner) vanaf de 26e week van je zwangerschap.

Cesartherapie

Tijdens de zwangerschapsbegeleiding volgens de oefentherapie van Cesar, wordt er gelet op de houding. Je leert hoe je lichaam functioneert en krijgt een persoonlijk oefenprogramma. Ook de bevalling is een belangrijk thema van deze cursus. Een cesarcursus bestaat gemiddeld uit acht tot tien lessen, inclusief een partneravond. Tijdens deze cursus leer je ‘verstandig’ bewegen tijdens de zwangerschap, waardoor je klachten kunt voorkomen en bestaande klachten kunt genezen.

Zwangerschapszwemmen

Veel zwembaden organiseren wel een wekelijks uurtje zwemmen voor zwangere vrouwen. Met extra warm water en wat oefeningen die je tot op het einde van je zwangerschap kunt blijven doen. Zwemmen kan heel ontspannend werken, omdat je in water het extra gewicht een stuk minder voelt.

Hypnobirthing

Hypnobirthing is een (zwangerschaps)hypnosecursus voor aanstaande ouders om, gebruik makend van zelfhypnose, zich voor te bereiden op de aanstaande geboorte. Door zelf de techniek eigen te maken, te ontspannen en door middel van eenvoudige ademhalingstechnieken, neem je de regie over de geboorte ter hand. Het is dus niet alleen voor moeders die erg tegen de pijn op zien, maar voor iedereen die de geboorte, samen met haar partner, heel bewust wil ervaren en inzet op een comfortabele geboorte.