Miskraam

Helaas eindigt een zwangerschap wel eens in een miskraam. We spreken over een miskraam bij het verlies van een niet levensvatbare vrucht in de eerste 16 weken van de zwangerschap. Dit komt voor bij ongeveer 10% van de zwangerschappen. Meestal is er een fout opgetreden bij de bevruchting van de eicel met de zaadcel en de natuur lost dit op door de zwangerschap af te stoten. Een miskraam kun je nooit zelf veroorzaken door bijvoorbeeld gemeenschap te hebben of veel te tillen.

In de meeste gevallen is een miskraam te herkennen aan vaginaal bloedverlies en krampende buikpijn. Het hebben van bloedverlies wil nog niet zeggen dat er sprake is van een miskraam. Soms heb je in het begin van de zwangerschap bloedverlies, zonder verdere gevolgen. Als er wordt gedacht aan een miskraam, zal altijd voorgesteld worden een echo te laten maken ter bevestiging.

Wanneer er weefsel in de baarmoeder achterblijft, spreek je van een incomplete miskraam. Het bloedverlies en de buikpijn kunnen tijdelijk ophouden, maar komen daarna vaak ook weer terug. In dit geval is het opwekken van de miskraam met medicatie (misoprostol) of een curettage aangewezen. Misoprostol zijn vaginale tabletten die een miskraam op kunnen wekken op het moment dat het niet spontaal afkomt. Een curettage gebeurt op de operatiekamer onder narcose. Ook wanneer er liever wordt afgewacht tot de miskraam spontaan afkomt, is het mogelijk een afspraak met de gynaecoloog in te plannen om de verschillende mogelijkheden door te spreken.

Is er sprake van een miskraam en heb je last van een van onderstaande punten, neem dan altijd contact op met de dienstdoende verloskundige via het nummer 040 – 255 39 75

• Bij aanhouden van bloedverlies met veel stolsels
  • Bij constante hevige pijn
  • Bij koorts (boven de 38˚C)
  • Bij ongerustheid of vragen mag je natuurlijk altijd bellen

Als je een miskraam hebt gehad is het belangrijk dat je tijd neemt om dit emotioneel een plek te geven. Verdriet, boosheid en jaloezie naar zwangere vrouwen is heel normaal. Voor hulp bij het verwerken van een miskraam, mag er altijd contact met ons worden opgenomen.

Het lichamelijk herstel verloopt meestal vlot na een spontane miskraam of curettage. Gedurende 1 tot 2 weken is er nog wat bloedverlies en bruine afscheiding. Nadat het bloedverlies gestopt is, is het lichaam voldoende hersteld. Een menstruatie kan weer op gang komen en opnieuw zwanger worden is mogelijk.