Omgaan met pijn

Tijdens de zwangerschap bereiden we jou en je partner zo goed mogelijk voor op de bevalling.

Belangrijk tijdens een bevalling is om zo ontspannen mogelijk te zijn. Er zijn verschillende hulpmiddelen om met de pijn van de bevalling om te gaan:

• Het nemen van een warme douche of een warm bad kan zorgen voor meer ontspanning en meer rust bij het opvangen van de weeën.
  • Probeer houdingen uit. Als de weeën sterker worden en meer pijn gaan doen is het vaak lastig om te ontspannen. Het is dan belangrijk een manier te vinden waarbij jij je prettig voelt en in welke houding het opvangen van de weeën het beste gaat.
  • Ademhaling is erg belangrijk. Wanneer je het ritme van de ademhaling volgt en je je probeert hierop te concentreren ben je minder gericht op de pijn. Het helpt om te ontspannen.
    Wanneer je van jezelf weet dat je je moeilijk kunt ontspannen, is het aan te raden een zwangerschapscursus Yoga te volgen, hierbij richt je je met name op de ademhaling.
  • Mocht je behoefte hebben aan een andere manier van pijnstilling die thuis toegepast kan worden, dan zou dat kunnen met de ‘Geboorte-TENS’. TENS staat voor Transcutane Elektrische NeuroStimulatie. Via het apparaatje worden kleine elektrische pulsen afgegeven die de pijnprikkels van weeën zo beïnvloedt dat de intensiteit van de pijn minder wordt. Dit heeft geen schadelijke gevolgen voor jou of voor je kindje. Kijk voor meer informatie op www.geboortetens.nl. De huur van de geboorte-TENS wordt door meerdere zorgverzekeraars vergoed.

Wanneer de pijn toch te heftig wordt en deze middelen niet voldoende zijn bestaat er altijd de mogelijkheid pijnbestrijding te krijgen in het ziekenhuis. Bij deze vorm van pijnbestrijding wordt de zorg tijdens de bevalling van ons overgenomen door de verloskundige van het ziekenhuis.

Er zijn twee vormen van pijnstilling:

Ruggenprik

Ook wel een epiduraal genoemd. Een ruggenprik is een injectie in de onderrug met een combinatie van pijnstillende medicijnen. Bij deze pijnbestrijding wordt het onderlichaam verdoofd en verdwijnt binnen 15 minuten (nagenoeg volledig) de pijn van de weeën. Voor de ruggenprik moet je naar de operatiekamer waar de anesthesist onder plaatselijke verdoving een slangetje aanbrengt onder in je rug. Hierdoor kan tijdens de hele bevalling verdovende vloeistof worden toegediend.

Voordelen:

• De meeste vrouwen (95%) voelen helemaal geen pijn meer tijdens de weeën.
  • Voor zover bekend heeft een ruggenprik geen nadelige gevolgen voor het kind of het geven van borstvoeding.
  • Je wordt niet slaperig of suf van een ruggenprik en maakt de bevalling dus helemaal mee.
  • In het Maxima Medisch Centrum is het mogelijk om op ieder moment van de dag een ruggenprik te krijgen.

Nadelen:

• Soms werkt een ruggenprik maar aan één kant. Bij ongeveer 5% van de vrouwen wordt de pijn niet of nauwelijks minder. Dat kan komen door de plaats waar de naald is ingebracht en de dosering van de medicijnen. De ruggenprik wordt dan soms voor een tweede keer uitgevoerd.
  • De bevalling, vooral het persen, duurt langer. Daardoor heb je meer kans op een bevalling met een vacuümpomp (een ‘vaginale kunstverlossing’)
  • De weeën moeten vaker met medicijnen worden ondersteund.
  • Je mag je bed niet uit, omdat je minder gevoel in je benen hebt. Dat komt langzaam weer terug nadat de toediening van de medicijnen is stopgezet.
  • Er wordt een infuus ingebracht, om te voorkomen dat je een te lage bloeddruk krijgt.
  • Meestal krijg je een blaaskatheter, omdat je door de verdoving niet goed voelt dat je moet plassen. Na de bevalling wordt de katheter weer verwijderd, tegelijk met het slangetje in je rug.
  • Je lichaamstemperatuur kan stijgen door een ruggenprik. Het is dan lastig om te bepalen of dat door de ruggenprik komt of dat het om koorts gaat door een infectie. Soms krijg je dan voor de zekerheid antibiotica. Er is een kans dat je kindje na onderzoek door de kinderarts wordt opgenomen op de kinderafdeling en ook wordt behandeld met antibiotica.

Remifentanil

Remifentanil is een morfine-achtige stof (opiaat) die wordt toegediend via een infuus, dat vast zit aan een PCA-pomp (Patient Controlled Analgesia). Je kunt zelf met een drukknop je hoeveelheid Remifentanil bepalen die je toegediend krijgt. Het pompje is zo afgesteld dat je jezelf nooit te veel kunt geven.

Toediening van Remifentanil als pijnbestrijding tijdens de bevalling wordt alleen aanbevolen wanneer er redenen zijn om géén ruggenprik te geven.

Voordelen:

• Remifentanil haalt de scherpe kanten van de pijn weg (maar minder goed dan een ruggenprik).

Nadelen:

• Remifentanil kan van invloed zijn op je ademhaling en op de hoeveelheid zuurstof in je bloed.
  • Er is bij Remifentanil een kleine kans op ademstilstand bij de moeder. Daarom moeten jij en je kindje bij gebruik van dit middel continu zorgvuldig in de gaten worden gehouden.